Kuljettajan tukijärjestelmien (ADAS) huoltokalibroinnit
Tukijärjestelmien huoltokalibrointia tarvitaan autosta riippuen jopa tuulilasin vaihdon yhteydessä. Me toteutamme kalibroinnin valtaosaan eri järjestelmistä.
Palvelut / Huoltokalibroinnit
Tukijärjestelmien huoltokalibrointia tarvitaan autosta riippuen jopa tuulilasin vaihdon yhteydessä. Me toteutamme kalibroinnin valtaosaan eri järjestelmistä.
Nykyajoneuvoissa tavataan järjestelmiä kuten ACC (adaptiivinen vakionopeudensäätö), AEB (autonominen hätäjarrutus), TSR (liikennemerkkien tunnistus), LDW (kaistavahti), LKA (kaista-avustin), Stop & Go, pimeänäköavustin, DLA ja LED / Laser Matrix (erilaiset mukautuvat ajovalot), Surround View kamerat, peruutuskamerat ja kevyen liikenteen tunnistus.
Järjestelmien toiminta perustuu useiden eripuolelle ajoneuvoa sijoitettujen tunnistimien muodostamaan kuvaan ajoneuvon ympäristöstä. Tällaisia tunnistimia voivat olla LiDAR (Light Detection and Ranging), erityyppiset tutkat ja kamerat, ultraäänitunnistimet, sekä lämpökamerat. Tämän hetkiset järjestelmät avustavat kuljettajaa, mutta jo 2018 vuoden aikana toimitetaan asiakkaille ensimmäisiä ajoneuvoja, joissa ajaminen ja ympäristön, sekä muun liikenteen tarkkailu voidaan siirtää tietyissä tilanteissa tilapäisesti ajoneuvon hallintaan kokonaisuudessaan.
Järjestelmissä käytettävät tunnistimet vaativat huoltokalibroinnin tiettyjen perinteisten korjaamotöiden jälkeen. Tällaisia töitä voivat merkistä, mallista ja järjestelmästä riippuen ovat esimerkiksi pyöränsuuntaus, alustageometria muutokset (kuten ajokorkeuden muutos), renkaiden tuumakoon muutos, tuulilasin vaihto, sivupeilien irrotus, takakontin säätö ja muut vauriokorjaustoimenpiteet. Tunnistimien tarjoaman datan perusteella ajoneuvo kykenee muodostamaan reaaliaikaisen kuvan ympäristöstään, sekä siitä, miten ajoneuvo sijoittuu esimerkiksi suhteessa ajorataan. Mikäli tällainen komponentti joudutaan irrottamaan, selvitetään kalibroinnin avulla sen uusi sijainti suhteessa esimerkiksi ajoneuvon koriin, kulkusuuntaan ja pisteeseen, jossa renkaat koskevat maahan. Esimerkiksi tuulilasiin sijoitetun etukameran tapauksessa jo asteen kymmenesosan tuntematon asemoinnin poikkeama aiheuttaa huomattavan mittavirheen ajoneuvon sijainnin määrityksessä kaistaan nähden. Kalibroinnissa selvitetään tämä poikkeama, ja kerrotaan se ajoneuvon ohjausyksikölle.
Kalibrointityön kulun ja tarpeen määrittää ajoneuvon valmistaja. Suoritamme kaikki työt valmistajien ohjeiden mukaan asiaan kuuluvalla ammattitaidolla ja erikoistyökaluilla. Tietyissä malleissa ja järjestelmissä tietyn tunnistimen kalibrointi voi vaatia useamman tunnin ja laajan kirjon erityyppisiä erikoistyökaluja, toisissa taas se voidaan suorittaa testilaitteen ohjaamana lyhyessä ajassa koeajolla. Käytössämme on laitteet, joilla voimme suorittaa kalibroinnin tarpeen tullen valtaosaan erityyppisistä järjestelmistä kaiken merkkisiin ajoneuvoihin.
Oman maalaamomme ansiosta voimme hoitaa maalaukset tarkemmin - autoa siirtelemättä.
Korikorjaamossamme on uusien turvakorien ja suurlujuusterästen vaatimukset täyttävät mitta- ja oikaisulaitteet.
Huolehdimme erilaisista tarkastuksista ja mittauksista kolarien yhteydessä. Teemme ohjauskulmien tarkastukset ja korimittaukset ammattitaidolla ja nykyaikaisella laitteistolla.
Teemme veloituksettomia autojen vaurio- ja kolaritarkastuksia lujalla ammattitaidolla. Meillä on kaikkien vakuutusyhtiöiden tarkastusoikeus